Operation slutstirrat
Torgteatern
En föreställning om hur det kan vara att växa upp som syskon i en familj där det finns barn med funktionsnedsättning.
”Titta! Är det där en människa? Ett barn på skolgården pekar på Vides storasyskon Mio som är funkis.”
Ingen på skolan vet att Vide och Mio är syskon, att de är en funkisfamilj. Ibland blir Vide ledsen över saker som händer Mio. Som när människor säger konstiga saker till Mio eller att Mio kan bli jättesjuk och behöva åka till sjukhuset. När Mio behöver extra mycket hjälp kan familjens planer ändras och allt känns ovisst – men vad skulle Mio vara om inte en människa? Vide vill göra något, skrika och sparka så att något går sönder. Men alla känslor rinner ned i magen. Tänk om det gick att hitta ett sätt att få folk att sluta stirra på Mio. En ny vän ger Vide mod att starta Operation slutstirrat!
”Operation slutstirrat” är en dramatisering av böcker ur Anna Pellas bokserie om ”funkisfamiljen”. En aktuell och engagerande föreställning som med värme och humor belyser hur det kan vara att växa upp som syskon i en familj där det finns barn med funktionsnedsättning. Föreställningen tar upp barns tankar om bemötande och ovisshet och visar att barns känslor är viktiga och riktiga samt ställer också frågan om inkludering och människors lika värde på sin spets.
Koppling till läroplanen
Föreställningen täcker flera av läroplanens övergripande mål kring normer och värden som tex. att varje elev kan:
● respektera andra människors egenvärde
● ta avstånd från att människor utsätts för diskriminering, förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor
● leva sig in i och förstå andra människors situation och utveckla en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.
Skapande skola
Med Operation slutstirrat vill vi:
● Bidra till att alla elever ska få en möjlighet att känna igen sig, skratta åt och se likheter istället för att fokusera på det som skiljer olika människor åt.
● ge eleverna hopp om att det går att förändra, stå upp mot diskriminering och för allas rättigheter och lika värde.
● genom tematiken kring inkludering och utanförskap få eleverna att känna nyfikenhet och förståelse deras egen möjlighet att inkludera andra och ifrågasätta fördomar.