Kafka och dockan
Göteborgs Dramatiska Teater
En berättelse om en liten, sorgsen flicka, en stor författare och en dockas otroliga äventyr.
I Kafka och dockan skildras mötet mellan den berömde författaren och en liten flicka som förlorat sin finaste ägodel, en docka, i Steglitz Park i Berlin. Franz Kafka hittar på en historia om att dockan som försvunnit befinner sig på en resa, och börjar sedan skriva brev från henne, som han varje dag lämnar över till flickan. Vi får följa med på dockans äventyr i alla världens hörn.
Kafka och dockan handlar om utveckling och att växa upp, om berättandets kraft och att förlora någon man älskar.
Berättelsen är fritt baserad på en verklig händelse, återberättad av Kafkas flickvän Dora Diamant.
Regisserar gör Lasse Beischer, skicklig improvisatör som driver gruppen 1 2 3 Schtunk. Lasse tillför en lekfull och fysisk dimension till spelet. Hans vision, redan tidigt i processen:
”Mitt mål är att barnen ska gå hem och leka att de är karaktärerna: Kafka, flickan och dockan.”
Koppling till läroplanen
Lpfö 18 (förskola): Kommunikation och skapande. ”Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans…”
Lgr 11 (grundskola): ”Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet.”
Skapande skola
Lärarhandledning finns. Mer information i den. Medskapande: drama, berättande, bild.
Extra material
Utdrag 7 minuter