Heligt
Banditsagor
I Heligt – den fristående, avslutande delen i Banditsagors teatertrilogi – går Malin, Sanne och Oskar sitt sista år i högstadiet. Vad har hänt med vänskapen? Hur vårdar man band som börjar brista, eller som kanske till och med har gått av?
Heligt är den fristående, avslutande delen i Banditsagors trilogi för mellan- och högstadiet skapad tillsammans med en och samma referensklass från Möllevångsskolan i Malmö.
Malin, Sanne och Oskar går nu sitt sista år i högstadiet och vissa saker bara måste få sägas, innan det är för sent.
Föreställningen spelas i ett omklädningsrum i anslutning till gympasalen där vännernas avslutningsbal äger rum. Vi ser (och hör) skådespelarna i omklädningsrummet, men får genom hörlurar också ta del av en klassåterträff 15 år senare. Det blir en resa – genom tiden som går och rummen som öppnas, stängs och förändras inom oss.
Koppling till läroplanen
Föreställningstematiken kretsar kring människors lika värde och syftar till att väcka tankar hos åskådaren kring människors livssituationer. I LGR-11 finns skolans övergripande mål beskrivna på följande sätt:
Skolans mål är att varje elev kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter, respekterar andra människors egenvärde, tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor och kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen. (LGR. Sid. 12)
Skapande skola
Banditsagors erbjudande innehåller fyra delar; Teaterföreställning, pedagogiskt material, workshop och enklare modell för uppföljning. Vår workshop hålls oftast i samband med att eleverna sett den utvalda föreställningen. Det innebär att vi nästan alltid håller workshop samma dag som vi spelar hos er. Vi på Banditsagor fokuserar mycket på elevernas delaktighet och ser därför gärna att de är med i planeringen.