Odjuret

Månteatern

Får man skita i allt, i alla? Får man lämna allt, sin familj till exempel, om den är jävligt jobbig, om den tycker saker och lägger sig i hela tiden, om ens mamma är alldeles för arg, om ens lillebror behöver en alldeles för mycket?

När Belle träffar Odjuret är det meningen att allt ska bli bra. Bara mamman får träffa honom så att hon förstår att han inte alls är ett odjur, bara allting lugnar ner sig och… Det blir ännu värre. Och konflikterna eskalerar och plötsligt måste Belle välja och hur är det meningen att man ska tänka om allting och allt är kaos.

Odjuret är en resa om att gå från barn till vuxen, att bryta sig lös. Och hur är det egentligen, kanske är det så att odjuret finns i både dig och mig?

PUBLIKRÖSTER
Publik från årskurs 7 besvarade frågan, vem Odjuret i föreställningen var?.
”Jag tror inte Odjuret är en specifik person i berättelsen. Jag tror att Odjuret är när de missförstår varandra och blir arga”
”Odjuret = Är en känsla. Jag tror odjuret är en kombination mellan rädsla och ilska”
”Jag tror att odjuret är det alla har inom sig när de blir så arga”
”Odjuret = Är en persons agerande när hen är som mest arg. I teatern nämnde de odjuret i samband med pojkvännen”

Samma klass besvarade även frågan, vad var mest intressant i föreställningen.
”Det som var mest intressant på teatern var att ”scenen” var väldigt liten och man var väldigt nära skådespelarna. Det var också intressant att de beskrev det från tjejens perspektiv och att man får höra hennes tankar”

”Det mest intressanta enligt mig var när de skrek på varandra. Det kändes som på en fotbollsmatch när man kastades rakt in i hetluften. Kändes som man kom rakt in i något och kunde associera till och känna med. Det kändes som att det var på riktigt.”

”Jag tyckte att det var intressant när man fick lyssna på hur tjejen Bell som då var en tonåring tänkte. Vissa saker kunde jag relatera till vilket jag gillade med teatern. Bells lillebror Bills agerande på hela situationen om Bells nya pojkvän och hennes mamma tyckte jag också gjorde teatern mer intressant. Jag har också systrar och kände igen mig när det kommer att välja en sida. Att man bara vill göra det som man tror blir bäst för alla.”

”Skådespelet var dessutom mycket bra och karaktärerna var väldigt verkliga. Det var relativt lite rekvisita. Hon rörde sig mellan husen/lägenheterna i endast ett rum”

”Jag tyckte att mest intressanta i teatern var att fanns en ”ond” eller en ”god” person. Alla i teatern hade sina egna problem och det fanns ingen hjälte.”

PRESSRÖSTER
”Vi sitter nära skådespelet och runt om de agerande. Det placerar oss mitt i händelseförloppet och det är fascinerande att se skådespelet alldeles framför sig, ja nästan inne i Belles huvud.

Stina Hwatz, i rollen som Belle, gör en väl avvägd tolkning. Hennes tonläge är mer uppskruvat än hennes motspelares men det fungerar med tanke på kriget inom henne och ungdomens sturm und drang; det är suget efter frihet, efter egna beslut, efter något annat, vad som helst bara inte det här.

I sammanhanget är det ett genidrag att placera oss så tätt inpå. Det skulle kunna kännas obehagligt men gör inte det. Istället gör det Belles inre drama bara än mer drabbande.”
Ralph Bretzer, Skånska Dagbladet
https://www.skd.se/2020/03/01/odjuret-pa-insidan-bryter-sig-loss/

”..det slår gnistor om replikväxlingen. Stina Hwatz fångar skickligt Belles frustrerade vanmakt, på en gång purung i sin förälskelse och brådmogen i sin luttrade livsleda.

Som publik kommer vi nära och sitter i Kajsa Hilton-Browns smarta scenografiska lösning praktiskt taget med vid köksbordet när drömmarna bryts mot omgivningens förväntningar.

Mamman, som så lätt kunnat bli en oförstående häxa, blir i Lillemor Hjelms fina gestaltning och Marie Parker Shaws lyhörda regi väldigt mycket människa”
Boel Gerell, Sydsvenskan https://www.sydsvenskan.se/2020-02-28/besten-i-betraktarens-oga

Koppling till läroplanen

Fler kopplingar finns i det pedagogiska inspirationsmaterialet
Samhällskunskap, årskurs 7-9, centralt innehåll
Individer och gemenskaper. Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.

Svenska, syfte
I mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden.

Biologi Årskurs 7-9, kropp och hälsa
Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv.


Medverkande på och bakom scen:

Av

Annika Nyman

Regi

Marie Parker Shaw

Scenografi & kostym

Kajsa Hilton Brown

Ljusdesign

Ida Eklund

Kompositör & ljuddesign

Gustaf Malmros

Mask

Sandra Haraldsen

Snickeri och konstruktion

Ed Wood, Pehr Ellgård

Medverkande

Lillemor Hjelm, Stina Hwatz, Sakib Zabbar, Mats Granath


Fakta:

Föreställningens längd: 65
Publikantal:

70 inkl vuxna.

Målgrupp: 13-16
Krav på mörkläggning: Nej
El: 3-fas, 16 Amp, Europahandske
Byggtid: 210 minuter
Rivtid: 90 minuter
Scenyta: Bredd 9 meter, djup 10 meter, takhöjd 3.5 meter
Bärhjälp: 2 vuxna. Tunga luft kan förekomma

Pris:

Skolföreställningar:
17 500:- (14 000 ex moms) vid första föreställningen
11 250:- (9 000 ex moms) vid andra och nästkommande föreställningar om bygget får stå kvar
Offentliga föreställningar:
20 625:- (16500 ex moms) vid första föreställningen
14 375:- (11 500 ex moms) vid andra och nästkommande föreställningar om bygget får stå kvar

Reseersättning:

67,50:-/milen ex moms (utanför Skåne)


Övrig information:

Vid turné utanför Skåne tillkommer traktamente och logi för 5 personer.


Kontaktuppgifter

Namn: Henrik Hulander
E-post: henrik@manteatern.se
Telefon: 0702080454

Extra material

Intervju med Marie Parker Shaw