En sång för alla…
Teater De Vill
En gripande och peppande föreställning om ensamhet.
En sång för alla är en ögonöppnande teaterföreställning om ensamhet. Om rädslan för att hamna utanför och inte vara inkluderad. Om att vara den som ingen frågar hur det varit i helgen. Om att vara den som inte finns med i gemenskapen på sociala medier. Om att vara den som gömmer sig på toaletten. Den som är rädd för att gå in i matsalen. Den som inte vill att föräldrarna ska få veta. Den som oroas över att enda vännen börjat umgås med andra. Om den som är där men inte med…
Teater blandas med musik, dans och mim. Karaktärer, skeenden och situationer flätas samman i en fängslande upplevelse som talar direkt till hjärtat. Det är gripande, tankeväckande och lite sorgligt. Men också hoppfullt, inspirerande och glädjerikt. Allt framförs med mycket värme av en stor ensemble på 5 skådespelare.
För att skapa autenticitet har framtagandet genomförts i nära samarbete med ett antal högstadieklasser i Stockholmsområdet. Vi ser föreställningen som en viktig del i skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete. Centralt är att medvetandegöra elever kring utanförskap och ensamhet. Likaså att stärka och stimulera positiva exempel kring gemenskap. Vi vill sprida medvetenhet om att det finns stöd och hjälp, att ofrivillig ensamhet går att bryta och att en inte är ensam om att känna sig ensam.
Projektet är ett samarbete med Postkodlotteriets stiftelse. Bris har bidragit med mycket insikter under framtagandet av föreställningen.
Koppling till läroplanen
”Att inte känna sig inkluderad, att inte vara självklar i en grupp eller i en klass eller att inte bli sedd eller efterfrågad är exkluderande och kan leda till utsatthet. Skolan ska varje dag arbeta för att stärka elevers positiva värden och skapa förutsättningar för lika rättigheter och möjligheter. Detta står tydligt i såväl läroplaner (Lgr 22) som i skollagen och diskrimineringslagen.” /Skolverket
Skapande skola
Till föreställningen går det att beställa workshops där tyngdpunkten ligger på inkludering och gemenskap. Eleverna arbetar med dramaövningar, improvisation och gestaltning. Vi fokuserar på att stärka gruppen såväl som individen. Vi vill ge upplevelsen av att det är deltagaren som är källan till kreativiteten och att det är hens erfarenheter som står i centrum.